Skip to Content

Veelgestelde vragen

Onze veelgestelde vragen bundelen beknopte, praktijkgerichte antwoorden over speciale machinebouw. U vindt er toelichting op mechanische toevoertechniek (trilvullers, lineair toevoer, bunkers) en digitale toevoertechniek met vision systemen, plus afspraken rond service en onderhoud. Ook onderwerpen als projectmanagement machinebouw, CE‑markering van machines en FAT/SAT komen aan bod. Zo krijgt u snel duidelijkheid over onze techniek, kwaliteit en aanpak in NL/BE.
 
Ons doel is om u zo goed mogelijk te informeren en eventuele onduidelijkheden weg te nemen. Bekijk hier de antwoorden of neem contact met ons op voor meer informatie.

Radine is altijd al een onderdeel van Schaeffler geweest, als een van de machinebouw en automatisering locatie van de Schaeffler Special Machinery afdeling met als expertise toevoertechniek voor de gehele groep. Al onze andere 14 locaties wereldwijd heten al Schaeffler Special Machinery. Om deze wereldwijde aanwezigheid te benadrukken past de naam Radine daar niet meer tussen. 

Lees hier meer. 

Speciale machinebouw omvat het ontwerpen en bouwen van productieoplossingen op maat, afgestemd op uw product, cyclustijd en uptime. Bij speciale machinebouw worden mechanische modules, vision systemen en toevoersystemen geïntegreerd tot één turnkey oplossing, van concept tot validatie.

Lees hier meer.

Speciale machinebouw is schaalbaar via modulaire opbouw. Toevoersystemen ondersteunen een vlotte wissel met recepturen en wisseldelen, zodat zelfs mechanische toevoertechniek efficiënt kan omschakelen tussen producttypen.

Lees hier meer.

Onze productieconcepten zijn net zo gevarieerd als onze klanten. In de loop van de geschiedenis van Schaeffler Special Machinery heeft ons wereldwijde netwerk al concepten voor meer dan 10.000 verschillende producten ontwikkeld en geïmplementeerd. 

Lees hier meer.

Mechanische toevoertechniek met trilvuller is uitermate geschikt voor het op robuuste wijze en met een hoge capaciteit, uitvoeren van georiënteerde componenten; een lineaire feeder ondersteunt stabiele, uitgelijnde toevoer naar montage- of inspectiestations. Middels een verenkelaar wordt een constante takttijd verzekerd. Deze toevoersystemen zijn breed inzetbaar in speciale machinebouw, met focus op oriënteren en sorteren.

Bekijk hier meer.

Digitale toevoertechniek gebruikt vision systemen voor flexibele detectie, inspectie en snelle ombouw tussen productvarianten. Het reduceert mechanische omstellingen en is zeer geschikt voor het toevoeren van verschillende producten en toekomstige producten, welke in de regel eenvoudig zijn in te leren. De schudbak zorgt ervoor dat de componenten georiënteerd en uit elkaar komen te liggen om opgepakt te kunnen worden. Het vision systeem geeft de coördinaten en oriëntatie door aan de robot, die het component oppakt en in het vervolg montage- of inspectiestation plaatst. De takttijd ligt in de regel lager dan een trilvuller en is onregelmatig. Middels een buffer station is wel een constantere takttijd mogelijk.

Lees hier meer.

Al sind 1967 bouwen wij al in eigen huis trilvullers tot wel 200 systemen per jaar. Hiermee zijn wij uniek in Nederland en België. Ook als machinebouwer zijn we daarom uniek, omdat wij in alles in eigen hand hebben en daarmee onze klanten als beste kunnen bedienen.

Lees hier meer.

 

Ja. Met een fijn afgestelde trilvuller met zachte bekleding kunnen fragiele of lichte onderdelen zorgvuldig worden toegevoerd. Ook de vision systemen lenen zich bij uitstek voor kleine en kwetsbare onderdelen.

Lees hier meer.

Service en onderhoud worden gedekt via een storingsdienst met vooraf afgesproken responstijden in een SLA/servicecontract. Afhankelijk van kritikaliteit zijn escalatieniveaus mogelijk, inclusief beschikbaarheid van reserveonderdelen/spareparts.

Lees hier meer.

Preventief onderhoud omvat inspecties, kalibraties en vervanging van slijtdelen om OEE-verbetering en voorspelbare uptime te borgen. Retrofit en upgrades verlengen de levensduur, bijvoorbeeld via nieuwe besturingen of vision upgrades; kritische reserveonderdelen worden geborgd in voorraadlijsten.

Bekijk hier meer. 

Ja, wij optimaliseren ook trilvuller systemen van andere fabrikanten. Wel bij voorkeur systemen met RNA aandrijvingen. Systemen met andere aandrijvingen kunnen we ook optimaliseren, echter wel wat beperkter.

a, training operators is beschikbaar en sluit aan bij service en onderhoud. In een SLA/servicecontract kunnen trainingsmodules voor bediening, basisonderhoud en storingsdiagnose worden vastgelegd.

Lees hier meer.

Kritische standaard reserveonderdelen worden op voorraad gehouden of klant specifiek met leverafspraken vastgelegd. Voor standaard spare parts gelden korte levertijden; voor specials wordt een vervangingsstrategie vooraf bepaald, zodat stilstand beperkt blijft.

Lees hier meer.

Inbedrijfstelling volgt een gestandaardiseerde aanpak met IO-checks, proefproductie en overdracht aan productie. Training operators richt zich op veilig bedienen, basisonderhoud en storingsdiagnose; dit sluit aan op het bredere raamwerk van service en onderhoud.

Lees hier meer.

Projectmanagement machinebouw start met de specificatie van uw behoefte en een  risicoanalyse, gevolgd door concept, design reviews, bouw en testen. Van idee tot serieproductie wordt gefaseerd gestuurd op scope, kosten en planning; projectmanagement machinebouw levert transparante voortgangsrapportages en change control.

Lees hier meer.

Compliance wordt vastgelegd via risicobeheersing, validatie en verificatie tegen relevante normen. FAT en SAT documenteren acceptatie van het systeem volgens de uw specificaties; CE-markering machine wordt ondersteund met technisch dossier, gebruiksaanwijzing en veiligheidsfuncties conform machineveiligheid en normering.

Ontdek hier meer.

Cyclustijd en uptime worden onderbouwd met capaciteitsberekeningen en bottleneck-analyses. Lijnintegratie (PLC/robot) volgt gestandaardiseerde interfaces en testprotocollen. Traceability productie wordt ingericht via datacaptatie, data logging en koppelingen met MES/ERP. 

Lees hier meer.

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Schrijf u in

Meer weten? Wij helpen u graag verder

Neem contact op met één van onze technisch adviseurs.